Categorii
panseuri

Mulțumirea la serviciu e o mătură albastră. De plastic.

Două mături.
O femeie de serviciu își caută mătura pe care cineva a pus-o într-un alt loc decât cel în care se găsește de obicei. O mătură nouă din paie nu ar fi o alternativă bună, pentru că „nu ține”. Cea veche era neapărat cea bună, pentru că era de plastic și, deci, mai durabilă.
Un casier hiperactiv cere liber de la serviciu ca să le scoată bunicilor de la medicul de familie rețeta compensată. Pentru atâta lucru nu se merită să-și ia concediu medical, cum sugera șeful. Rămâne peste program, dacă e nevoie, dar dacă-și ia concediu medical de fiecare dată, la sfârșit de an zilele nelucrate se adună și-i scad din vechime. Și cum să-și ia el personal concediu medical ca să scoată medicamentele bunicului?!
O funcționară care lucrează de acasă cere să fie respectată. Nu să fie făcută în fel și chip. Dacă cumva face o greașeală, i se pare normal să i se explice frumos. Astfel nu s-ar repeta greșeala. Numai de colegi e vorba, căci de la clienți nu prea poți să ai mari așteptări...

Aristotel definea fericirea ca o activitate a sufletului în concordanță cu virtutea desăvârșită (Etica Nicomahică, cartea I), iar Sfântul Toma de Aquino ca „dobândirea scopului final” (Summa Theologiae, Prima Secundae, Q1). Dar toate astea par prea depărtate de o mătură, un drum pentru a scoate o rețetă compensată unei rude în vârstă sau de un mediu de lucru fără jigniri. Și nu pentru că sunt bagatele cele trei lucruri. Ci pentru că toate dorințele angajaților de aici nu depind de activitatea sufletului lor sau de dobândirea unui scop final în viață, ci de niște condiții la crearea cărora contribuie semenii lor.

Fie că lucrurile se lasă la locul lor pentru a fi găsite când e nevoie să fie folosite – precum în cazul măturii -, fie disponibilitatea de a modifica puțin alocarea resurselor umane la ghișeu – în cazul casierului -, fie răbdare cu ceilalți când socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg – în cazul funcționarei: toate acestea fac ca angajații să fie mai mulțumiți cu locul lor de muncă, chiar dacă nu aduc fericirea.

Oare cât de puțin e necesar ca angajatul să fie mulțumit la serviciu?

~~~~<<< Commodo >>>~~~~

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *